Foodloopz öppnar Matsvinnstorget i Söderhallarna

Den 11 januari öppnar Foodloopz Matsvinnstorget i Söderhallarna. Varje torsdag delar Foodloopz ut livsmedelsprodukter som annars riskerar att kastas. I utbyte mot produkterna får kunderna donera valfri summa och hela överskottet går till välgörenhetsorganisationen Food2Change.

Foodloopz är ett nystartat företag som via sin digitala plattform hjälper företag att minska sitt matsvinn. Genom Foodloopz plattform kan företag, välgörenhetsorganisationer och föreningar köpa, sälja, donera eller ta emot donationer av livsmedel och dryck som annars riskerar att slängas.

Den 11 januari öppnar Foodloopz Matsvinnstorget i Söderhallarna, en pop-up-verksamhet som vänder sig direkt till konsumenterna. I pop-upen kommer Söderhallarnas besökare varje torsdag att kunna ta emot olika livsmedelsprodukter och drycker som annars skulle ha slängts. I utbyte mot varorna som kunderna väljer får de donera valfri summa till välgörenhetsorganisationen Food2Change som även de arbetar med att minska matsvinnet genom att sammanföra människor med dagligvaruhandeln för att rädda svinnet.

Idén till Foodloopz har grott sedan jag jobbade på en inköpsavdelning på ett livsmedelsföretag. Jag blev då medveten om hur stora partier som slängs och orsakerna till svinn. Problematiken kan till exempel vara felbeställningar, fel prognos, kort bäst före datum osv. Ingen aktör vill egentligen kasta bra mat men gemensamt för branschen är att det ofta saknas tid och alternativa affärskontakter. Med Fooploopz och Matsvinnstorget skapar vi win win, för företagen som har varor över och för kunderna som får köp bra mat till ett bra pris, säger Elin Aronsen Beis, VD för och medgrundare av Foodloopz.

Foodloopz arbetar med aktörer i hela livsmedelskedjan från odlare, grossist till varumärkesägare, hotell, café och storkök. Bland medlemsföretagen kan nämnas Kolmårdens djurpark, Lux Restauranger, Spendrups, Ryska Posten Skafferi, Scouterna, Stadsmissionen med fler.

Vilka varor som kommer att erbjudas i pop-upen styrs av vilka produkter som medlemsföretagen donerar till Foodloopz, men det kan till exempel vara mineralvatten, torrvaror och frukt. Pop-upen är öppen så långt varorna räcker. Med andra ord är det först till kvarn som gäller. Eventuella överblivna livsmedel kommer Foodloopz att skänka till Sopköket som lagar mat på svinn och till Food2Changes övriga verksamhet. På så vis kan Foodloopz säkerställa 0 i matsvinn i sin pop-up. 

Vår vision för nya Söderhallarna är att det ska genomsyras av ett hållbarhetstänk. Som ett led i detta är minimalt matsvinn ett stort fokus. Därför känns det väldigt kul att kunna erbjuda ett innovativt företag som arbetar med att minska matsvinnet möjligheten att möta konsumenterna här i Söderhallarna, säger Jennipher Bergqvist, Atrium Ljungberg.

Matsvinnstorget är öppet varje torsdag 11 januari – 1 februari och vänder sig till alla som tycker att hållbarhet och minskat matsvinn är viktigt, men även de som vill få tag på mycket prisvärd och bra mat samt dryck. 

www.foodloopz.se