Gränby Centrum i Uppsala prisades i Solal Award... - Atrium Ljungberg

Gränby Centrum i Uppsala prisades i Solal Awards finalgala

Gränby Centrum i Uppsala vann i går specialpriset "Special distinction award" för sin marknadsföringskampanj Julkörskampen vid Solal Awards finalgala i Budapest. Solal Awards delar årligen ut pris till den bästa marknadsföringen av handelsplatser i Europa och Sydafrika och Gränby Centrums pris avsåg bästa användande av sociala medier. Gränby Centrum, som ägs och drivs av Atrium Ljungberg, var enda svenska finalist i år.

Marknadsföringskampanjen Julkörskampen arrangerades 2011 för andra året i rad i Gränby Centrum för att kora Uppsalas bästa julkör. Uppsalas alla körer bjöds in att uppträda i julhandeln och elva körer antog utmaningen. En utvald sång från varje kör lades upp på Gränby Centrums hemsida där man kunde titta på bidragen och rösta fram en vinnare. Körerna fick sammanlagt 16 000 visningar och 3 000 röster. Prissumman på 20 000 kronor skänkte vinnande Skolkören till Röda Korset.

– Vi är väldigt stolta över vår kampanj. Det är lätt att bara kommunicera vara och pris med pepparkakor och julsång, men när vi kan aktivera våra besökare ökar vi trivseln. Det märker vi både i egna undersökningar och i köpcentrumrapporten som presenterades av tidningen Market i våras, säger Kalle Lindgren, från fastighetsägaren Atrium Ljungberg och marknadsansvarig för Gränby Centrum.

– Att det finns bra shopping på Gränby Centrum är ingen nyhet för Uppsalas invånare. Och få skulle nog tvivla på att samma sak gäller under julen. Styrkan i varumärket Gränby Centrum ligger inte i vad de lovar, utan vad de uppfyller. Det är Julkörskampen ett mycket bra exempel på, säger Tommy Lindgren, vd för reklambyrån Zellout som ligger bakom kampanjen.

Gränby Centrum har 85 butiker, serveringar och serviceställen. Under 2011 hade handelsplatsen 6,7 miljoner besökare och omsättningen var 1,8 miljarder kronor. www.granbycentrum.se

Solal Awards arrangeras av ICSC, International Council of Shopping Centers, som är en organisation för fastighetsägare inom handel.

Se Julkörskampen 2011: http://julkorskampen.interactivesolutions.se/

Nacka 2012-06-08