Stor och liten i givande samarbete i Port73 - Atrium Ljungberg

Stor och liten i givande samarbete i Port73

I slutet av mars öppnade butikskedjan Blomsterlandet en ny butik i Port73 i Haninge, en satsning som under de första veckorna har överträffat alla förväntningar såväl besöks- som försäljningsmässigt. Unikt för just den här butiken är ett blomstercafé mitt bland blommor och växter, där Blomsterlandet har valt att samarbeta med en lokal entreprenör från Haninge.

Blomsterlandet har butiker från Malmö i söder till Luleå i norr. Den 22 mars invigdes deras senaste butik i Port73 i Haninge - den 46:e i landet och den första med blomstercafé mitt i butiken. Caféet, Café Chill In, drivs av Åsa Lundberg, en lokal entreprenör med förankring i Haninge som också äger och driver en butik i Port73 .

- Café Chill In bidrar med det "lilla extra" till Blomsterlandets koncept och vår stora butik ger dem ett större kundflöde och möjlighet att växa - ett roligt och givande samarbete för oss båda. Invigningen var en succé och den första tidens besöks- och försäljningsutveckling i nya butiken har överträffat alla förväntningar, säger Blomsterlandets butikschef Helena Björck, som själv är uppvuxen och bor i Haninge.

Fastighetsägaren Atrium Ljungbergs ambition är att utveckla Port73 till sin nästa regionala handelsplats - en attraktiv destination och mötesplats med ett komplett handels- och serviceutbud.

- Genom att kombinera stora butikskedjor och mindre lokala entreprenörer skapas spännande handelplatser som både är rationella och ger variation och köpupplevelse. Det märks tydligt att en stor, välsorterad och fräsch blombutik har varit efterlängtad på Södertörn och vi är glada över att kunna erbjuda den här i Port73, i hjärtat av Haninge, säger Chris Elander, marknadsområdeschef, Atrium Ljungberg.

Utvecklingen och efterfrågan i regionen är så stor att Atrium Ljungberg fortsätter utbyggnaden av Port73. Under hösten 2013 kommer ytterligare ett antal nya butiker att öppna, bland andra dagligvarukedjan Willys. Port73 kommer då att bestå av totalt närmare 40 butiker.

Nacka 2012-05-24

Pressmeddelande 120524