Atrium Ljungberg säljer varuhuset PUB i Stockho... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg säljer varuhuset PUB i Stockholm city

Atrium Ljungberg har idag träffat avtal om försäljning av fastigheten Torgvågen 7, mera känd som varuhuset PUB vid Hötorget i centrala Stockholm. Köpare är AxFast AB.
PUB omfattar totalt 16 800 kvm uthyrbar yta varav hälften är butiks- och restaurangyta och hälften består av hotellverksamhet.

Försäljningen sker genom avyttring av aktier. Köpeskillingen baseras på ett fastighetsvärde uppgående till 980 mkr, före avdrag för uppskjuten skatt. Affären ger ett positivt resultat efter skatt med cirka 75 mkr i koncernen och kommer att redovisas i bokslutet för det tredje kvartalet 2013.
Tillträde sker efter genomförd bolagsbildning, vilken bedöms vara klar under första kvartalet 2014.

- PUB har en lång historia i bolaget, ett välkänt varumärke och ett starkt läge invid ett av Stockholms största shoppingstråk. Att driva och utveckla PUB:s varuhuskoncept skiljer sig dock från hur vi arbetar med våra övriga handelsplatser och ger få skalfördelar för den övriga verksamheten. Genom försäljningen av PUB frigör vi kapital och resurser till att fortsätta utveckla vår projektportfölj och våra helhetsmiljöer, kommenterar Atrium Ljungbergs vd Ingalill Berglund.

- Med förvärvet av PUB tar vi ett ytterligare steg i att förverkliga vår långsiktiga investeringsplan. Vi gjorde två större fastighetsköp i centrala Stockholm under förra året och med PUB fortsätter vi på vår linje att förvärva enskilda, strategiskt viktiga kommersiella fastigheter i utvalda lägen, säger Erik Lindvall, vd AxFast.

Nacka, 2013-07-02

Pressmeddelande Atrium Ljungberg 130702