Ny matupplevelse till Västerås då Voltaire öppn... - Atrium Ljungberg

Ny matupplevelse till Västerås då Voltaire öppnar i Kvarteret Igor

I slutet på april öppnar matprofilen Lotta Voltaire ett nytt matkoncept i Kvarteret Igor. Etableringen, som är Voltaires första utanför Stockholmsområdet, omfattar en restaurang i gatuplan samt café och butik en våning upp.

– Vi är stolta och glada att kunna presentera Voltaire för Västeråsborna. Etableringen blir ett lyft inte bara för Igor, utan hela Västerås city, säger Peter Kettner, fastighetsägare Atrium Ljungberg.

De tre verksamheterna kommer ligga tätt integrerade i Igors hörnhus där restaurangdel samt café och butik sammanlänkas med en trappa mellan våningsplanen. Restaurangdelen, med cirka 60 sittplatser, kommer att presentera en matupplevelse med utgångspunkt i grönt och ekologiskt och omfatta lunchservering samt en à la carte-meny under kvällstid. Menyn kommer vara levande och fokusera på råvaror som avspeglar säsongens skiftningar.

– Det här är en chans för oss att förverkliga olika idéer som vi inte kunnat presentera som en helhet tidigare. Det känns väldigt spännande att utvidga verksamheten och möta Västeråsborna, säger Lotta Voltaire.

Caféet, med cirka 80 sittplatser, inrymmer eget bageri och kommer att erbjuda fräscha smörgåsrätter, söta bakverk och kakor, samt ett stort sortiment ekologiska teer och kaffe. I anslutning till caféet erbjuder butiksdelen på drygt 250 kvm ett utbud där köksutrustning och inredningsdetaljer samsas om utrymmet med Voltaires noga utvalda matsortiment.

– Voltaire är genom sina kokböcker och många verksamheter ett välrenommerat namn långt utanför Stockholmsområdet. Etableringen i Igor kommer bli ett viktigt bidrag till cityhandeln, säger Maria Fors, VD Västerås citysamverkan.

Kort om Voltaire
När systrarna Voltaire i början av 90-talet slog upp dörrarna till Café Oscars på Narvavägen i Stockholm var det början på en kulinarisk resa som sedan dess skänkt Sverige succékokböcker, ett flertal egna restauranger och caféer, Reneé Voltaires linje med hälsosamma matprodukter samt den gemensamma butiken Systrarna Voltaire i varuhuset PUB.

Nacka, 2013-12-16

Pressmeddelande 131216