Atrium Ljungbergs köpcentrum går samman med... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungbergs köpcentrum går samman med Erikshjälpen i kampanjen Återwin-win

Med start 19 september går Atrium Ljungbergs köpcentrum, belägna från Malmö i söder till Östersund i norr, samman i kampanjen Återwin-win, där man uppmanar sina kunder att lämna in begagnade kläder i utbyte mot rabatt i butikerna. Insamlingen sker i samarbete med barnrättsorganisationen Erikshjälpen och kläderna möjliggör biståndsinsatser för syriska flyktingar i Libanon.

Under perioden 19-28 september uppmanar åtta av Atrium Ljungbergs köpcentrum och gallerior sina kunder att lämna ifrån sig hela och rena kläder vid returstationer särskilt framtagna för kampanjen. Som tack för hjälpen får kunden en rabattcheck som berättigar till 20 procents rabatt på en valfri vara till ordinarie pris i medverkande butiker.

– Vi vill genomföra en gemensam kampanj som är relevant och som har ett verkligt värde. Både vad gäller våra handelsplatser och kunder, men inte minst de biståndsinsatser som de insamlade kläderna resulterar i, säger Kalle Lindgren, marknadsansvarig på Gränby Centrum i Uppsala. Antalet besökare på de åtta handelsplatserna var närmare 50 miljoner under 2013 och genom att samordna kampanjen för flera köpcentrum tror vi på stor genomslagskraft, fortsätter Kalle.

De insamlade kläderna kommer säljas i Erikshjälpens secondhandbutiker, sändas till hjälpområden eller exporteras för bland annat fiberåtervinning där intäkterna finansierar biståndsinsatser.

– Eftersom behovet av hjälpinsatser är stort och akut, samtidigt som ledtiden från insamling till avsättning är relativt lång, så garanterar Erikshjälpen ett första belopp om en miljon kronor efter kampanjperiodens slut, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef för Erikshjälpens secondhandbutiker.

Atrium Ljungbergs medverkande köpcentrum och gallerior:
Sickla (Stockholm), Port 73 (Stockholm), Mobilia (Malmö), Gränby Centrum (Uppsala), Orminge Centrum (Stockholm), Kvarteret Igor (Västerås), Forumgallerian (Uppsala) samt Mittpunkten (Östersund).

Nacka, 2014-08-25

Pressmeddelande 140825