Culture Mapping ökar förmågan till utveckling o... - Atrium Ljungberg

Culture Mapping ökar förmågan till utveckling och förändring

Det tredje tillfället för Atrium Ljungbergs kunskapsdrivna mötesform, Studio Atrium Ljungberg, lockade under tisdag förmiddag ett åttiotal intresserade till företagets huvudkontor i Sickla. Denna gång delades nya kunskaper om hur man genom Culture Mapping, att förstå och identifiera organisationskulturer, kan öka företagens livsviktiga förmåga till utveckling och förändring.

Huvudtalare under Studio Atrium Ljungberg var Dave Gray, amerikansk entreprenör, designer och författare, dessutom välkänd föreläsare inom innovation, kultur och organisationsförändring. Dave Gray menar att företagskulturen kan vara ett företags bästa vän, men att en inrotad kultur i komplexa och skiftande affärsklimat där det krävs förändringar också kan vara det största hindret för framgång.

- Det första steget i alla typer av förändringar i ett företag är att få medarbetarna att förstå saker om sin företagskultur som de lever med men inte tänker på. De måste vara uppmärksamma och se på verksamheten som om det vore första gången, säger Dave Gray och fortsätter:

- För externa konsulter är okunnighet om företagets kultur en tillgång. Genom att komma in utifrån kan de observera beteenden som företagets medarbetare är så vana vid att de inte ens tänker på dem.

Ingrid Höög, vd och Sophie Stakston, regionchef på rekryteringsföretaget Wise Professionals, delade med sig av sina erfarenheter från företag och organisationer med starka varumärken och en tydlig företagskultur. "Cultural fit", hur man skapar förutsättningar för den nyrekryterade att bli en del av företagskulturen, lyftes fram som en viktig del i rekryteringsprocessen. Olika typer av övningar under rekryteringen kombinerat med en medveten och omsorgsfull introduktion vid start är framgångsreceptet.

– Ett bra sätt är att "tryck-testa” nya kandidater för att säkerställa att de kommer att fungera i organisationen och bidra till en berikad företagskultur, säger Ingrid Höög.

Studio Atrium Ljungberg är en mötesplats och seminarieserie där Atrium Ljungberg tillsammans med partners och kunder utvecklar, debatterar och utbyter idéer och kunskap med konkret påverkan på organisationens utveckling.

- Det är oerhört viktigt att förstå var morgondagens arbetsplats och arbetsliv är på väg för att positionera sitt företag och erbjudande rätt, liksom för att attrahera kompetens, säger Peter Johansson, marknadsansvarig och initiativtagare på Atrium Ljungberg.

Nacka 2014-05-09

Länk till presentation Dave Gray:

Pressmeddelande 140509

Ladda ner bilder