Öppet kontorslandskap - himmel eller helvete? -... - Atrium Ljungberg

Öppet kontorslandskap - himmel eller helvete? - hög tid att låta öronen styra designen

Ljud kan påverka människor positivt, men dålig ljudmiljö har motsatt effekt. Med kunskap om soundscaping, eller ljuddesign, kan produktiviteten öka på en arbetsplats. Det framgick när några av världens främsta experter på ljud samlades och delade med sig av sin kunskap i fastighetsbolagets Atrium Ljungbergs nylanserade studio.

Undersökningar visar att produktiviteten kan minska med över 60 procent i ett öppet kontorslandskap.

– Det beror delvis på att ljud är vårt primära varningssystem och att hjärnan hela tiden behandlar de ljud som öronen uppfattar, säger Julian Treasure, Master of Sound.

Julian Treasure är en av världens främsta ljudexperter och anlitad över hela världen för att addera ljud till varumärken. Han var också en av talarna på Studio Atrium Ljungberg som lanserades i onsdags i fastighetsbolagets huvudkontor i Sickla. Studio Atrium Ljungberg är en ny mötesplats där samtidens och framtidens arbetsplats och arbetsliv ska utvecklas, debatteras, experimenteras och forskas kring i ett kunskapsdrivet format.

Lennart Nilsson, akustiker med över 40 års erfarenhet av akustiskt arbete i Sverige, öppningstalade på Studio Atrium Ljungberg.

– Alla ljud innebär en belastning för hjärnan. I en stimmig miljö måste hjärnan hela tiden undertrycka de störande ljuden. Det sker automatiskt och vi märker det inte förrän det blir för mycket. Men även mindre mängder störande ljud ger mätbara effekter i form av minskad produktivitet och sämre beslutsförmåga, säger Lennart Nilsson.

Samtidigt överger fler och fler företag och organisationer det gamla cellkontoret och flyttar över i aktivitetsbaserade kontor.

– Det finns många anledningar och fördelar med att göra den här övergången. Men det är viktigt att hjärnans behov får vara med och styra planeringen av den nya arbets- och kontorsmiljön för att man ska få en välfungerande arbetsplats, säger Lennart Nilsson.

Atrium Ljungberg ligger långt framme när det gäller utvecklingen av nydanande kontorslösningar och inom företaget finns ett stort intresse för soundscaping.

– Vi brinner för det här och är intresserade av att hela tiden utveckla både vår egen, våra partners och kunders kunskap om samtidens och framtidens arbetsplats och arbetsliv, säger Peter Johansson, initiativtagare till Studio Atrium Ljungberg på Atrium Ljungberg.

Enligt Julian Treasure är det första steget, för den som är intresserad av att utveckla ljudmiljön på sin arbetsplats, att lyssna.

– Blunda och lyssna medvetet. Fråga dig själv om ljudet i rummet hjälper aktiviteterna, teamen och individerna som finns i miljön. Självklart finns det inte en lösning som passar alla och överallt. De flesta nutida kontor har olika ytor för olika typer av aktiviteter. Det gäller att anpassa ljudmiljön så att den stärker individerna och de olika verksamheterna på kontoret. Det är dags att låta öronen bestämma kontorsdesignen, fastslår Julian Treasure.

Studio Atrium Ljungberg i sig är designat i samarbete med designbyrån Form Us With Love, som på onsdagens seminarium gav exempel på hur man med designade objekt och inredning skapar bättre ljudmiljöer.

– Vi hoppas att de ska hamna på kontor, skolor, hotell eller var som helst där akustik och estetik är viktig säger Jonas Pettersson, designer på Form Us With Love.

Nacka 2014-02-06

Pressmeddelande 140206