Atrium Ljungberg - en av Sveriges bästa... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg - en av Sveriges bästa arbetsplatser för tredje året i rad

Atrium Ljungberg har för tredje året i rad utsetts till en av Sveriges bästa arbetsplatser. Varje år presenterar det internationella organisationsutvecklingsföretaget Great Place To Work® en lista över Sveriges bästa arbetsplatser, där Atrium Ljungberg beskrivs som en arbetsplats med stora möjligheter till självständigt arbete och en väl implementerad värdegrund.

Sedan 2011 deltar Atrium Ljungberg i Great Place to Works® utvärdering av "Sveriges Bästa Arbetsplatser" där styrkor och utvecklingsområden som arbetsgivare identifieras.

Inom ramen för bolagets affärsstrategi har Atrium Ljungberg som mål att vara en av Sveriges bästa arbetsplatser. Trivsel på jobbet anses viktigt för att attrahera nya talanger och för att nå tillväxtmålen. Förutom att för tredje året i rad ha placerat sig på topplistan för medelstora organisationer överträffade Atrium Ljungberg sitt interna mål om ett genomsnittligt förtroendeindex på 85 procent. Resultatet uppgick till 87 procent, samma höga nivå som föregående år.

- Fler och fler företag förstår vikten av och utvecklar sitt arbete med medarbetarfrågor vilket gör att det blir allt svårare att placera sig på Great Place to Works® lista. Därför är det helt fantastiskt att vi för tredje året i rad kan titulera oss en av Sveriges bästa arbetsplatser, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg.

Stora möjligheteter till självständigt arbete och en väl implementerad värdegrund anges som några av anledningarna till bolagets placering.

- På Atrium Ljungberg ges medarbetarna mycket frihet under ansvar och känner sig verkligen betydelsefulla. Värdegrunden lever i vardagen och ger guidning i olika situationer, och de korta beslutsvägarna upplevs både som utmanade och utvecklande, kommenterar Maria Grudén, vd Great Place to Work Sverige.

Listans resultat baseras till två tredjedelar på en medarbetarundersökning och till en tredjedel på bedömningen av en kulturprofil som bland annat beskriver hur företaget arbetar med anställning, utveckling och kommunikation.

- Det är glädjande att få arbeta i en organisation med så drivna och engagerade medarbetare som Atrium Ljungberg har. Vi har jobbat mycket med att få nöjd och motiverad personal på lång sikt och GPTWs medarbetarundersökning har påverkat vårt förbättringsarbete i hög utsträckning. Den här placeringen är ett kvitto på att vi jobbar med rätt saker. Nu ska vi se över den feedback vi fått från undersökningen för att göra vår arbetsplats ännu bättre, avslutar Helena Martini.

Nacka, 2016-03-17