Atrium Ljungberg växer i centrala Malmö –... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg växer i centrala Malmö – förvärvar ytterligare en fastighet på Möllevången

Idag har Atrium Ljungberg tecknat avtal om förvärv av fastigheten Malmen 12 i centrala Malmö - en kontors- och vårdfastighet om cirka 7 500 kvadratmeter uthyrbar area. Förvärvet är ett led i bolagets långsiktiga strategi att växa i Malmö.

Malmen 12 är belägen på Möllevången (Möllan) i sydöstra delen av centrala Malmö (Barkgatan 9-13, Möllevångsgatan 44) och ligger i nära anslutning till fastigheten Dimman 11, som Atrium Ljungberg förvärvade i mars 2014.

Fastigheten är fullt uthyrd med en vägd återstående hyrestid om cirka 3,5 år. De största hyresgästerna är Malmö kommun och Region Skåne vilka tillsammans står för cirka 90 procent av hyresintäkterna. Källarvåningen under hela fastigheten utgörs av ett garage med cirka 60 parkeringsplatser. Hyresvärdet för Malmen 12 bedöms 2016 uppgå till cirka 10 mkr.

Förvärvet sker via en bolagsaffär med ett underliggande fastighetsvärde om 125 mkr. Säljare är Wihlborgs Fastigheter AB. Tillträde sker den 2 maj 2016.

- Nu stärker vi vår position i Malmö ytterligare. Det här förvärvet är en stabil investering i ett område som vi ser en framtida potential i. Vi fortsätter att vara delaktiga i den långsiktiga utvecklingen av Möllan som är ett spännande område i innerstaden, kommenterar Micael Averborg, affärsområdeschef Transaktion och marknad på Atrium Ljungberg.

Nacka 2016-03-22

Pressmeddelande 160322