Ny spektakulär lekplats byggs i Gränbystaden -... - Atrium Ljungberg

Ny spektakulär lekplats byggs i Gränbystaden - Uppsalas andra stadskärna

I slutet av maj inviger Atrium Ljungberg det nya torget i norra Gränbystaden med en spektakulär lekplats och flertalet restauranger och uteserveringar. Redan nu kan man se lekplatsens speciella utformning; ett Uppsala i miniatyrformat.

- Den nya lekplatsen är utformad som ett Uppsala i miniatyrformat. Bland annat kommer berömda landmärken som slottet, domkyrkan, Upplandsmuseet, Gamla Uppsala högar, Fyrisån och Svandammen att finnas i lekvänlig storlek. Högsta punkten kommer att vara Uppsala domkyrka med en höjd på elva meter. Vi ville skapa en stad som växer, liksom Uppsala och Gränbystaden växer, berättar Daniel Kvant-Suber, affärsutvecklare, Atrium Ljungberg.

Som stor fastighetsaktör och stadsutvecklare har Atrium Ljungbergs en viktig roll i att utveckla attraktiva mötesplatser där människor vill leva och verka nu och i framtiden. Bolagets vision för Gränbystaden är att skapa Uppsalas andra stadskärna med handel, kultur, restauranger, bostäder och arbetsplatser i en tät kvartersstruktur. I samband med invigningen av lekplatsen och torget öppnar också tre nya restauranger samt butikerna Ö&B och Arken Zoo.

- Aktivitet för barn och ungdomar är en viktig beståndsdel i Gränbystaden. Tidigare i år invigdes lek- och äventyrscentret Turbo och den nya utomhuslekplatsen är ytterligare en viktig pusselbit i vår ambition att skapa en hållbar stadsmiljö med fokus på upplevelse, inspiration och umgänge säger Daniel Kvant-Suber.

Uppsalas befolkning väntas öka med närmare 3 000 personer årligen och år 2020 beräknas antalet invånare ha ökat med nio procent - motsvarande 15 procent i konsumtionsökning. Stadsdelen Gränby, där Atrium Ljungberg utvecklar Gränbystaden står inför stora förändringar och håller på att ta ny form som en av de viktigaste och mest expansiva delarna i Uppsala.

Nacka, 2016-04-05