Nu kan gamla kläder göra ny nytta för människor... - Atrium Ljungberg

Nu kan gamla kläder göra ny nytta för människor i utsatthet

Den 20 oktober startar Atrium Ljungbergs och Stadsmissionens årliga initiativ Återwin-win, en stor klädinsamling, där allmänheten uppmanas att rensa i garderoben till förmån för miljön och människor som lever i utsatthet runt om i Sverige. Uppsamlingsplatser för kläder finns på sju handelsplatser i Stockholm, Malmö och Uppsala.

Bakom kampanjen står fastighetsbolaget Atrium Ljungberg och stadsmissionerna i Stockholm, Skåne och Uppsala. Syftet med Återwin-win är att uppmärksamma stadsmissionernas arbete med och för människor som lever i utsatthet. Genom klädinsamlingen kan fler få möjlighet till arbetsträning, rehabilitering och praktik. Samtidigt är detta ett initiativ för cirkulär ekonomi och att motverka att kläder slängs.

Vi arbetar aktivt med att stärka den sociala hållbarheten i våra områden och det löpande samarbetet med lokala stadsmissioner är en viktig del i detta. Till exempel kan en inlämnad klänning omvandlas till arbetsträning för någon som behöver hjälp ut i arbetslivet, säger Emma Henriksson, hållbarhetsansvarig på Atrium Ljungberg.

Återwin-win-kampanjen pågår den 20–29 oktober på sju av Atrium Ljungbergs handelsplatser och fyra kontorsarbetsplatser runt om i landet. Som tack får alla som skänker kläder en rabattcheck på 20 procent att använda i cirka 300 medverkande butiker på någon av handelsplatserna. Samtliga insamlade plagg går till stadsmissionernas lokala arbete för människor som lever i utsatthet. Kläderna säljs i stadsmissionens second hand-butiker, återbrukas till nya produkter och kommer deltagarna inom stadsmissionernas olika verksamheter till nytta.

– Varje år slängs i snitt åtta kilo textilier per hushåll. Genom att delta i Återwin-win hjälper du både miljön och människor som lever i utsatthet. Nu hoppas vi att så många som möjligt hjälper till att samla in kläder – vartenda plagg räknas, säger Karin Timm Östlund, kommunikatör Sveriges Stadsmissioner.

Det är fjärde året i rad som Återwin-win genomförs och hittills har 233 ton kläder samlats in.

Insamlingsstationer under Återwin-win:
Stockholm: Sickla köpkvarter, Söderhallarna, Port 73 och Farsta Centrum samt kontorsarbetsplatserna Hagastaden, Kista NOD, Kista Front och Chokladfabriken i Sundbyberg.
Malmö: Mobilia
Uppsala: Forumgalleria och Gränbystaden

Länk: www.återwinwin.se

Om Sveriges Stadsmissioner
Sveriges Stadsmissioner är en idéburen organisation som verkar för människor som lever i utsatthet och utanförskap i Sverige, och består av de lokala stadsmissionerna i Göteborg, Kalmar, Linköping, Skåne, Stockholm, Uppsala och Västerås. I samarbetet Återwin-win deltar Stockholm, Skåne och Uppsala.
www.stadsmissionen.se
www.skanestadsmission.se