Sopköket öppnar sin första restaurang i Söderhallarna

Sopköket är cateringföretaget som har som huvudmål att minska matsvinnet. Nu har Atrium Ljungberg gett Sopköket möjligheten att öppna sin allra första restaurang i Söderhallarna. Sopköket öppnar 27 november och på menyn finns soppor, wraps och juicer som tillagats på råvaror som annars skulle ha slängts. 

Sverige slängs 65 kg ätlig mat per person och år. Detta är inte bara ett enormt resursslöseri men bidrar även till en stor klimatpåverkan. Sopköket har sedan 2015 drivit en cateringverksamhet där deras affärsidé är att minska matsvinnet genom att laga mat på råvaror som annars skulle ha slängts. Sedan starten har Sopköket minskat matsvinnet med 2,8 ton. Nu har Sopköket fått möjlighet att utöka sin verksamhet och öppna sin första pop-up-restaurang i Söderhallarna. Pop-up-restaurangen kommer att ha öppet 27 november – 31 december och kommer att ligga i saluhallen bredvid Rotisserie by Melanders. På Sopköket kommer det att serveras dagens soppa, wraps och mycket mer. Allt till ett bra pris. Pop-upen kommer att ha cirka 20 stycken sittplatser placerade längst två bardiskar och de kommer även att erbjuda take-away. Allt engångsmaterial som används i pop-upen är dessutom 100 % nedbrytbart.

–  Mat står för ungefär 25 procent av människans klimatpåverkan och en tredjedel av all mat som produceras i världen slängs. Därför känns det otroligt kul att vi nu får möjlighet att utvidga och bredda vår verksamhet för att på så vis kunna bidra till att ytterligare minskat matsvinnet, säger Filip Lundin, grundare och VD Sopköket.

I våras förvärvades Söderhallarna av Atrium Ljungberg och i samband med det inleddes ett stort arbete för att utveckla Söderhallarna. Visionen är att Söderhallarna ska bli Södermalms självklara mötesplats för mat, kultur och kreativitet. Nya Söderhallarna vill erbjuda det mest banbrytande inom matvärlden. Det ska bli ett inspirerande gastronomiskt centrum som är lokalt förankrat men med influenser från hela världen och med ett högkvalitativt utbud som spänner från budget och street food till finkrog.

– Vår vision är att nya Söderhallarna ska genomsyras av hållbarhet och kreativt miljötänk. Sopkökets affärsidé är ett utmärkt exempel på just detta. Därför är vi väldigt glada över att de har valt att öppna sin första restaurang i Söderhallarna, säger Angelica Källsten, affärsutvecklare Atrium Ljungberg.

Nya Söderhallarna vill även erbjuda ett brett utbud av kultur-, musik- och hälsorelaterade aktiviteter samt innovativa arbetsplatser. Målsättningen är att nya Söderhallarna ska stå klart inom några år.

Nacka, 2017-11-22
Atrium Ljungberg AB (publ)

Pressmeddelande

Ladda ner bild