Monteringshallen är Sicklas nya verkstad, mötes... - Atrium Ljungberg

Monteringshallen är Sicklas nya verkstad, mötes- och marknadsplats för hantverkare

Monteringshallen byggdes 1908 av AB Diesels motorer som vid den tiden var världsledande inom tillverkning av dieselmotorer för fartyg. Hantverkarna var duktiga och stolta över sitt arbete och precis likadant är det med de som arbetar i Monteringshallen idag. De är några av de skickligaste i sitt slag. Men istället för dieselmotorer tillverkas keramik, smycken, tavelramar, möbler, sadelväskor och glutenfria bakverk.

Torsdag 26/4 inviger Atrium Ljungberg Monteringshallen som ligger i samma kvarter som Dieselverkstaden. Monteringshallen blir en ny plats för lokal konst, design och hantverk. Mycket av den industriella miljön är bevarad, som traversen i taket och färgsättningen.

– Vi är väldigt stolta över Dieselverkstaden och Nobelberget som ger Sickla fler dimensioner för besökaren. I samma anda ska Monteringshallen bli en plats där du kan uppleva hantverkarnas skapande. Vi kallar det "välkommen in i verkstaden" och det är den upplevelsen vi vill att besökarna ska få när de besöker Monteringshallen i Sickla, säger René Stephansen, ansvarig för Sickla Köpkvarter hos fastighetsägaren Atrium Ljungberg.

Sickla har en lång tradition av tillverkning, något som man i Monteringshallen vill bevara. Från massproducerat långt borta, till lokalproducerat i begränsade upplagor.

– I dagsläget har vi sex hantverksyrken representerade i Monteringshallen, men vi har plats för några till som vill vara med och skapa en unik plats och ett forum för lokal konst, design och hantverk, fortsätter René Stephansen.

Monteringshallen invigs 26 april 2018 kl. 10:00 på Smedjegatan 10 i Sickla.

I Sickla möts man av en unik atmosfär av gammalt och nytt. En stad i rörelse där människor lever och arbetar vägg i vägg med shopping, restauranger, kultur och internationella företag. Här har cirka 5 000 personer sin arbetsplats. Områdets långa historia avspeglas i de omsorgsfullt renoverade industrifastigheterna. Köpkvarteret i Sickla är en av Stockholms största handelsplatser med 150 butiker, ett 30-tal restauranger, flera gym och en biograf. Närhet till bussar, Tvärbanan, Saltsjöbanan och viktiga trafikleder gör det enkelt att ta sig hit och inom några år ska även tunnelbanans sträckning till Nacka stå klar med en station i Sickla.

Nacka, 2018-04-26