Brainstorm: 10 sätt att skapa attraktiva kontor
1. Magkänsla i toppen.
För att arkitekter och kontorsansvariga ska få igenom sina visioner, och få tiden att realisera dem, måste företagens ledningsgrupper tidigt få en stark känsla för idén. Det kräver prosa, inte bara ritningar. Deras beslut ska sitta i magen, inte bara i mötesprotokollen.
2. Hemma bra, borta bäst.
Om medarbetare finner mer lugn och ro hemma, måste företag tillhandahålla det likvärdiga på kontoret. Om det praktiska livspusslet fungerar bättre hemma, behöver kontoren ge plats åt skomakare, kemtvätt och hund-zoo. För att sedan lägga till bättre ergonomi, fetare skärm och möjligheter till sociala aktiviteter – så att kontoret blir ett bättre alternativ för arbetsdagen än hemmet.
3. Dimensionera rätt!
Ett för trångt kontor växer företaget ur fort. Ett för stort kontor känns bara öde och outnyttjat. Det blir allt viktigare att förstå medelnärvaron på kontoret och att ta hänsyn till normalvariationen. Hantera närvarogradsfrågan och dimensionera därefter.
4. Trettiosekundersregeln.
Om 5-minutersstaden fångar en människas behov av att i sitt stadsliv kunna tillgå service, funktioner och rekreationer på ett fem minuters avstånd, bör kontoret erbjuda allt en medarbetare behöver på ett avstånd inte längre än 30 sekunder bort. Minska distansen och gör tillgångarna överblickbara.
5. Företagsexistensiella frågeställningar.
Vad ska uppnås på kontoret, vem finns vi till för, vilka kvaliteter står vi för och vilka känslor vill vi skapa? Genom att börja i verksamhetens egentliga syfte, blir det lättare att landa i en bred palett av verktyg som behövs för att skapa sitt attraktiva kontor. Ägna frågorna mer omtanke, så kommer också svaren.
6. Långsiktigare husgrunder.
När människor var tvungna att gå till kontoret kunde husen se ut hur som helst. När människor ska lockas till kontoren, krävs annat. Inte minst när dessa ska kunna varieras och förnyas över tid. Det behövs starkare grundkvaliteter i byggnaderna, en vettig idé kring flöden, zoner, dagsljus och material. Riktigt bra arkitektur, helt enkelt.
7. Identitetsmöblemang.
Personlighet, tilltal, varumärke, konst – fånga arbetsgivarens sätt att kommunicera också i det fysiska. Allt behöver inte bara vara praktiskt och funktionellt, för alla. Identiteten finns också i möblemanget, stolar och soffor säger något om vem du är, vad du vill förmedla och skapa med arbetsplatsens miljö.
8. Egensinnigt engagerar.
Autenticitet är en viktig fråga för utveckling av platser, en fråga som inte har ett rätt svar. Det finns inte en objektivt härligare plats, bara just den platsens själ och charm. Det finns heller inte en enda form av äkta kontorsmiljö, det genuina finns i varje organisation som tillåter sig vara som de är. Företagens egensinnighet kan förstärkas och manifesteras i rummet – och därmed bidra till platsens autenticitet.
9. Diversifiering på djupet.
När kontoren ger plats för olika typer av ytor, för olika typer av aktiviteter och olika typer av människor, kan fler trivas längre. Givet att varje verksamhet har olika behov, måste du på djupet förstå vad din organisation gör dagligen och över tid, för att kunna diversifiera rätt.
10. Polysensorik och poesi.
Trivsel går inte alltid att sätta fingret på. Det kan handla om mer subtila värden; doft och musik, stämningar och atmosfärer, soundscapes och färgpsykologi. Få in poesin i arkitekturen och den dolda känslan som får medarbetare att vilja vara på kontoret utan att veta varför.
Deltagande experter:
- Linus Kjellberg, affärsutvecklingschef, Atrium Ljungberg
- Jonas Falk, arkitekt och partner, Strategisk Arkitektur
- Maria Hammarsten, affärsutvecklingsansvarig Stadsinnovation, Atrium Ljungberg
- My Lunsjö, arkitekt och behavioural specialist, 3XN/GXN
- Richard Hammarskiöld, creative director och affärsutvecklingsansvarig, A house
- Johan Åkesson, futurist och grundare av strategibyrån Hint
- Paulina Sundberg-Davidsson, HR Director, Liquid Swords
- Christina Bodin Danielsson, arkitekt, forskare och docent i arkitektur vid KTH
- Aram Seddigh, leg. psykolog, ekonom och doktor i arbets- och organisationspsykologi
Listade möjligheter för framtidens kontor i denna artikel utgör ett samlat utdrag från samtalet. Enskilda punkter i sammanställningen är inte nödvändigtvis varje deltagares prioriterade slutsats.