Kontorets nya roll
Samtidigt har digitaliseringen gjort att allt fler av oss kan jobba hemifrån eller på distans. En möjlighet till flexibilitet som för väldigt många blev ett tvingande faktum, i och med coronakrisen. Många medarbetare runt om i landet har fått en väldigt tydlig och personlig bild av vad frånvaron av ett kontor innebär.
Så hur kommer det sig att kontoret är en plats så många av oss längtar tillbaka till, och som trots digitaliseringens alla möjligheter fortfarande spelar en så viktig roll? Till viss del handlar det om grundläggande mänskliga behov. Människor vill träffas.
”Vi får energi av andra människor och av samverkan. Vi är varelser som behöver se varandra fysiskt, ha roligt och trivas ihop. Det är då ett plus ett kan bli lika med tre”, konstaterar Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg.
Helena Martini ser hur gränserna mellan jobbet och hemmet luckras upp åt båda hållen.
”Vi tar hem kontoret – men vi tar också med hemmet till jobbet. För många har arbetsplatsen blivit den plats där vi äter frukost, tränar, umgås och återhämtar oss.”
Kontor som attraherar talanger
Nya mönster syns extra tydligt hos unga. Rapporten "Vår sfär", framtagen av Kairos Future och Atrium Ljungberg, visar att för Generation Z (födda 1995-2005) är en bra balans mellan arbete och privatliv viktigt. Likaså att kunna påverka när och var man gör sitt arbete. Ledarskap, lokaler, tekniska verktyg och policys som underlättar det, kommer att styra deras framtida val av arbetsgivare.
Trivsamma kontor som fungerar som en brygga mellan arbete och privatliv uppfattas som attraktiva. De ger också en fördel vid rekryteringar.
”För att attrahera och behålla bra personal behöver du först skapa rätt arbetsplats”, konstaterar Petter Klingofström, Senior Leasing Advisor på Atrium Ljungberg.
Flera olika undersökningar visar att dagens unga är mer värderingsstyrda. Arbetsgivarens bidrag till samhället, påverkan på klimatet och etiska ställningstaganden har betydelse för dem. En kontorsmiljö som visar företagets medvetenhet om detta landar på plus. Kontorslokaler går mot att bli ett skyltfönster för företagets varumärke och värderingar.
”Yngre människor tänker större kring vem arbetsgivaren är. Bolag måste jobba på sitt varumärke mer, och i hela kedjan. Också valet av fastighetsägare kan ha betydelse här”, konstaterar Petter Klingofström.
Vi på Atrium Ljungberg ser hur våra kontor fortsätter att förändras – av ökad digitalisering, distansjobb, fler externa samarbeten och krav på flexibilitet och trygghet. Det stöper inte bara om ledarskap, arbetssätt och organisation, utan också hur kontorsmiljöer utformas. En anställd är inte längre lika med ett skrivbord på en kontorsskiss. Nya sätt att räkna på beläggning tas fram och kontor skräddarsys efter unika behov, ofta med delade arbetsytor och zoner för olika typer av aktivitet. Rätt utformade så får de nya arbetsmiljöerna människor att må och prestera bättre. De kan också användas som ett ledarskapsverktyg för chefer.