Så ser framtidens cowork ut - Atrium Ljungberg

Så ser framtidens cowork ut

Coworking blir alltmer populärt och i framtiden kommer vi behöva samverka mer och dela våra resurser. Enligt Richard Hammarskiöld på A house, handlar framtidens cowork om att tänka större och bygga community.

Vad det traditionella kontoret kan lära från cowork

Att företag hyr ett helt kontorsplan, eller några privata utrymmen för såväl möten som lounger och rum för fokusarbete, är en vanlig företeelse. Flexibla hyresavtal och att kunna skala upp och ner vid behov lockar vanligtvis företag att se över möjligheterna för coworking. 

A house är ett företag som erbjuder medlemsbaserade hus där kontor delas av både mindre startups och större företag. Företaget har utvecklat ett modernt förhållningssätt till arbete och mötesplatser, och de formar miljöer där olika kreativa branscher möts och växer tillsammans. Richard Hammarskiöld, creative director och affärsutvecklingsansvarig på A house, ser att det traditionella kontoret kan lära sig en hel del från coworkingkonceptet.

– Det traditionella kontoret har alla funktioner och erbjudanden inom samma väggar, och låser in hyresgästen i 3-10 år. Framförallt har det hybrida arbetssättet, som accelererat under pandemin, gjort att behovet av olika typer av miljöer ökat. Sedan har vi hållbarhetsfrågan, som handlar om att vi bör dela på fler funktioner. Det finns en massa gemensamma resurser, och företag kan ha mer än vad man har kapacitet att själva nyttja. Bolag borde inte betala för mötesrum som de har 10 procents nyttjandegrad av.

Framtidens cowork omfattar större områden

A house rymmer mycket mer än traditionella coworking spaces. Cowork är bara en del av verksamheten, förklarar Richard.

– Platser som enbart delar på mötesrum, kaffestation och reception, är otroligt tråkiga. Jag tror därför att cowork blir en parentes i historieböckerna. En spännande framtid finns för den mer holistiska affären, som omfamnar hela fastigheter och kvarter. Först då skapas riktig effekt.

Han menar att event, programverksamhet, service och tjänster skapar en mycket bredare verksamhet, och gör den både mer komplex och intressant för hyresgäster. Afterwork, fester, provsmakningar och annan kreativ programverksamhet är del av ett strategiskt initiativ som gör platsen till en lustfylld destination. Han anser också att det är viktigt med en programverksamhet som är utvecklande och lärande, där innehåll och föreläsningar är av djupare tanke.

-> Vill du läsa mer om framtidens kontor ur olika perspektiv? Läs om forskarens syn på framtidens kontor efter corona och psykologiprofessorn som menar att framtidens kontorsarbetare kräver stimulans för alla sinnen.

Tips för att skapa ett mer attraktivt kontor

A house utgår alltid ifrån nischkoncept. Richard menar att om man ska få till samverkan och utveckling, och möjlighet att dela resurser hjälper det att vara i samma bransch. Det är roligare om likasinnade, som i deras fall kreativa näringar, möts. Det gäller även det sociala planet där människor får möjlighet att utvecklas. A house kurerar sitt innehåll och försöker hitta dem som är mest lämpade att utveckla destinationen utifrån en gemensam vision. Genom att föra dialog med alla som flyttar in kan förhoppningar och förväntningar på miljön även fångas upp.

– Hyresgäster ska vara beredda på att samverka, dela på resurser och arbeta mer öppet än vad man vanligtvis gör. Vi tror på att bygga community och skapa en känsla av tillhörighet, liksom en lojalitet till platsen, säger Richard.

A house i den gamla Arkitekturskolan

A house öppnade 2016 i den gamla Arkitekturskolan på Östermalm i Stockholm. Foto: A house

Så främjas kontorskulturen

Richard Hammarskiöld menar att för att stärka kulturbygge i kontorsmiljöer måste vi hela tiden våga utforska och testa oss fram. Vi behöver bjuda in samtliga i huset i processen så att alla känner att de kan vara med och utveckla och bidra. Den dialogen erbjuder också löpande relevant information kring vad som behöver ske i huset för att det ska förbli en attraktiv plats. 

– Jag tror att man måste skapa miljöer som har egen självständig identitet. Skulle en ergonom komma hit, skulle vi få böta för våra hårda stolar och soffor. Men utan dem skulle stället dö. Det handlar om att våga vara personlig. Vi måste våga vara något eget, och inte gå på trend eller bli för pragmatiska. De små bortglömda rummen, lungorna, måste också programmeras in i lokalerna.

A house är starkt engagerade i att bevara en plats själ och värnar om en samverkan mellan de olika parter som verkar där. Vi delar den här passionen. Och genom våra delade värderingar och det ömsesidiga utbyte vi ser framför oss, valde Atrium Ljungberg att förvärva 50% av aktierna i A house. Läs mer om de kommande planerna.

 

Mer läsning