Större efterfrågan på platsspecifika digitala tjänster i Coronakrisens fotspår
Coronakrisen har resulterat i en digitaliserings-boom där lejonparten av konversationer, nätverkande och möten nu sker i digitala forum. Samtidigt märks en tydlig trend i att människor värdesätter den fysiska platsens erbjudanden och har blivit allt mer trogna sitt lokala sammanhang. Distanshandel direkt från den lokala butiken eller restaurangen har seglat upp som ett av många nya innovativa sätt att tackla krisen och #supportyourlocal visar i stor utsträckning på hur viktig den lokala kopplingen är, även om transaktionerna i sig är digitala. Att kunna erbjuda lokala, digitala forum både för kontakter mellan grannar och för lokala tjänster, varor och service stärker platsens betydelse både för boende och arbetande i en stadsdel.
Under paraplyet #citylifetech driver Atrium Ljungberg sin digitala transformationsresa som omfattar att erbjuda lokala, digitala forum och skapa nya värden genom att kombinera bolagets fysiska platser med ett digitalt tjänstelager. Vid sidan av Leveriet, ett paketutlämningsombud och en innovationsplattform, som öppnat på flera platser under året så har ytterligare innovativa projekt startats upp under Coronakrisen.
- Med CitylifeTech har vi möjlighet att stärka våra stadsdelar med ett digitalt lager som komplement till den fysiska platsen, som kan vara allt från en enskild fastighet till ett område eller en stad, säger Julie Améen, affärsutvecklingsansvarig CitylifeTech på Atrium Ljungberg. Eftersom vi äger och utvecklar stora sammanhängande platser har vi möjlighet att använda digital teknik för att skapa nya, efterfrågade erbjudanden som i sig stärker områdenas attraktivitet, både för boende, arbetande, handel och service på platsen. Under våren har vi snabbt kunnat erbjuda allt ifrån personal shopping över telefon till lokal hemkörning och trygg pickup utanför våra handelsplatser, för att kunna stötta både handlare och boende i våra stadsdelar avslutar Julie Améen.
Nu startar även ett pilotprojekt med de boende på Nobelberget i Sickla. Boende-appen ALife Home kommer inte bara vara en kommunikations- och delningsplattform mellan de boende utan även vara en kanal för att skapa en lokal/digital förankring till området genom att erbjuda tjänster till de boende från lokala handlare. Som en del av projektet har bostadskunder varit med och tagit fram en önskelista för appens innehåll och under pilotåret kommer innehållet i appen att utvecklas ytterligare i dialog mellan fastighetsägaren och de boende.
- Genom samarbetet med Tmpl får vi en teknisk plattform som ger oss förutsättningar att skapa ett relevant och lokalt utbud av tjänster och erbjudanden, som i sin tur skapar unika värden för alla på våra platser, säger Julie.