A house öppnar coworking i Börshuset i Slakthusområdet
A house öppnar coworking i Börshuset i Slakthusområdet – “brinner för nybyggarandan”
Med verksamhet i både Stockholms gamla arkitekturskola och filmhuset har A house etablerat sig som stans hetaste nav för coworking. Nu slår de upp dörrarna till sin nästa destination: Börshuset i Slakthusområdet. Vad är det som lockar en aktör med kontor i framkant till ett område som “Slaktis”? Richard Hammarskiöld, Creative Director på A house, berättar om ett område under utveckling.
A house erbjuder sedan 2016 kontorsplatser och coworking-ytor för företag och frilansare inom kreativa branscher. Redan när de drog igång sin första destination i den gamla arkitekturskolan på Östermalm – A house Ark som den numera kallas – hade Richard fått upp ögonen för Slakthusområdet och Atrium Ljungbergs utvecklingsplaner för platsen. Men precis som utvecklingen av området har samarbetet fått ta sin tid. Det hela slutade i ett äktenskap för ett år sedan när Atrium Ljungberg blev delägare i A house.
“Atrium Ljungbergs ambition att fånga upp kreativa näringar ligger helt i linje med vad vi på A house också vill. Mat, musik, dryck och design är något vi verkligen brinner för.”
– Richard Hammarskiöld, Creative Director på A house.
Vad lockar då ett av Sveriges hetaste företag till en plats som Slakthusområdet?
Slakthusområdet är ett område söder om Stockholms innerstad, som under många årtionden främst har bestått av slitna huskroppar, skumma gränder, och en och annan lagerlokal. Idag pågår stora förändringar och området håller på att förvandlas i stil med Meatpacking District i New York och Kødbyen i Köpenhamn.
“Slakthusområdet är en plats med en tydlig berättelse, som tack vare de stora musikarenorna runt omkring redan har en tydlig riktning att utveckla vidare. Men vi saknade bra arbetsplatser som riktade sig mot kreatörerna i området.”
– Richard Hammarskiöld, Creative Director på A house.
Viktigt att få vara med från början
Valet av byggnad för nästa satsning föll slutligen på Börshuset. Ett 1 800 kvadratmeter stort hus ritat av Gustaf Wickman 1912 i stram jugendstil. Dess namn kommer från husets första funktion som börshus för boskapshandel. Sedan har byggnaden bland annat agerat telegrafstation, hotell, polisstation och bank. Som många av husen i Slakthusområdet var det i behov av renovering. Något A house såg som extra positivt.
“Vi gillar att få vara med så tidigt som möjligt i transformationen av ett område för att kunna bjuda in och utveckla platsen i dialog med andra intresserade. Vi brinner för nybyggarandan. För oss var det bara en fördel att huset var så ofixat.”
– Richard Hammarskiöld, Creative Director på A house.
A house valde alltså att pausa renoveringsplanerna och istället bara “sminka upp” det för att kunna öppna upp så snart som möjligt. Men en del renoveringar har trots allt gjorts för att varsamt återställa husets ursprungliga karaktärsdrag. Bland annat har man lyckats gräva fram de gamla originalgolven med terrazzoplattor och lappat ihop dem med betong. Receptionen har byggts och dekorerats med spillmaterial. Och i den stora börssalen där boskapsförhandlingarna tidigare pågick har man bevarat träpanelen som gömde sig bakom gipsskivorna.
“Men en del väggytor och tak har vi faktiskt lämnat helt orörda för att ge känslan av att man är välkommen att vara med och skapa. Vi vill ge en känsla av att här är vi alltid i transformation. Hela tiden på väg, aldrig färdiga.”
– Richard Hammarskiöld, Creative Director på A house.
“Pågår en jätteförändring inom hela kontorsbranschen”
Att sättet vi arbetar på håller på att förändras i grunden, råder det inga tvivel om. Kontoret har allt mer blivit en plats för socialisering medan laptopen blivit själva arbetsplatsen. Behovet av flexibla arbetsplatser som går snabbt att både skala upp och ned i storlek är högre än någonsin.
“Det porösa gränssnittet mellan arbete och hem är intressant att verka inom och håller på att lösas upp. Det gamla kontoret med kaffestation, reception och massor av mötesrum som står och dammar – är dött. Alla behöver inte 50 arbetsplatser fast många tror det. Istället kan vi dela på dessa saker, och hyra ut det vi inte behöver.“
– Richard Hammarskiöld, Creative Director på A house.
Istället är människor idag i behov av andra typer av erbjudanden som kortare kontrakt, lägre investeringar i egna lokaler, utökad flex, delade resurser och lokaler – men även talanger. Därför har A house tagit fram en app där man kan se vilka medlemmar som finns i huset och vad de jobbar med. Ett sätt att mingla på för att lära känna varandra.
“Vi kallar det för innehållsdriven fastighetsutveckling. Utifrån ett kurerat innehåll kring vilka som sitter här så skapar vi kontorsmiljöer som är up to date. Det ger även arbetsplatser som är mer skräddarsydda.”
– Richard Hammarskiöld, Creative Director på A house.
Stockholm behöver en ny stadsdel som fokuserar på upplevelser
Det här med att skapa kluster tror Richard att vi kommer se mer av framöver. En plats där man kan hitta likasinnade. I Stockholm har man länge varit i behov av en ny stadsdel som fokuserar på de kreativa näringarna såsom mat, musik, dryck och design. Därför tror han stort på Slakthusområdet.
“Atrium Ljungberg har varit duktiga på att skapa ett kluster kring mat, konst, scen, mat och dryck och har redan fått in många unga, kreativa bolag för att skapa en skön vibe här. Nu bidrar vi med intressanta arbetsplatser.”
– Richard Hammarskiöld, Creative Director på A house.
Blir du nyfiken på att veta mer om Slakthusområdet eller A house Börshuset? Kontakta oss för att boka in en visning.