Från boskap till bolag – så rustas marknadshallarna i Slakthusområdet

Från boskap till bolag – så rustas marknadshallarna i Slakthusområdet

Innanför Slakthusområdets sandfärgade tegelfasader och ljusgröna tak puttrar det för fullt. Kreativa designbyråer, innovativa matkreatörer och framtidens modeskapare har börjat fylla områdets karaktäristiska byggnader. Nu pågår renoveringen av ytterligare två kontorshus. Lilla Marknadshallen står klar 2026, samtidigt som Universal Music Group flyttar in i Stora Marknadshallen. Läs vidare för att få reda på varför du inte vill missa chansen att bli en del av Stockholms nya kreativa näste.

På varsin sida om Fållan i Slakthusområdet ligger Hus 48: Lilla Marknadshallen och Hus 49: Stora Marknadshallen. Fållan, som en gång i tiden var en uppsamlingsplats för kreatur, håller idag på att förvandlas till en prunkande park. Från Fållan sorterades djuren in i en av marknadshallarna där de visades upp för potentiella köpare innan de fortsatte vidare till Börshuset för prisförhandling. 

Sedan slakthusverksamheten lades ned år 1991 har marknadshallarna använts för allt möjligt, från frysrum till biltvätt. När Atrium Ljungberg tog över fastigheterna 2019 påbörjades stora renoveringsplaner. 

marknadshallarna-slakthusomradet.jpg

“Byggnaderna hade inte fått den kärlek de förtjänar, och det saknades en övergripande plan om att kurera platsen. Så vi har gått grundligt fram och renoverar just nu marknadshallarna med varsam hand. Vi lägger stor vikt vid att just områdets innehåll och själ ska bli tydligt. 2026 är de redo för inflytt.”

– Petter Klingofström, Atrium Ljungberg

Ritade i jugendstil från förra sekelskiftet

Båda marknadshallarna är ritade i jugendstil, något som är ovanligt inom svensk industriell arkitektur. Arkitekten, Gustaf Wickman, har även varit med och formgett Berns salonger och Skånska gruvan på Djurgården. Idag är båda husen blåklassade vilket innebär att de tillhör en miljö som anses ha “synnerligen höga kulturhistoriska värden”. Det vill säga: Inget av husens originalkonstruktion från början av 1900-talet får ändras. 

“Däremot får vi återställa det som har förändrats sedan 1940-talet, vilket vi har tagit fasta på. Som hyresgäst finns möjligheter att påverka utförandet på lokalerna och välja “råhetsgrad” själv. Där är vi väldigt flexibla.”

– Petter Klingofström, Atrium Ljungberg

visionsbild-stora-marknadshallen.jpg

Visionsbild: Hus 49: Stora Marknadshallen

Universal Music Group flyttar till Slakthusområdet

I augusti 2024 blev det officiellt att Universal Music Group, med skivbolaget Universal Music, förlaget Universal Music Publishing och livebolaget United Stage, flyttar in i Hus 49: Stora Marknadshallen. Huset byggs nu om till en alldeles extraordinär kontorsetablering inför inflyttning som kommer ske i början av 2026.

"Det känns verkligen som att Slakthusområdet kommer att bli det ledande kreativa området i Stockholm där en lång rad bolag i musikbranschen kommer att samlas i framtiden. Det kommer att skapas massvis av möjligheter när vi samlar all vår kompetens under samma tak och dessutom blir grannar med flera klubb- och konsertlokaler där flera av våra artister regelbundet spelar. Fållan blir i princip vår granne och Globen, Tele2 och Annexet ligger på bara några minuters promenadavstånd."

– Anders Larsson, VD United Stage Sverige

Visionsbild: Hus 48: Lilla Marknadshallen

Meatpacking District och Kødbyen – fast i Stockholm

Slakthusområdet ligger precis söder om Södermalm i Stockholm och börjar redan bli en samlingspunkt för kreatörer, artister och konstnärer. Områdets unika karaktär med industribyggnader som förvandlats till kreativa nästen för onekligen tankarna till områden som Meatpacking District i New York och Kødbyen i Köpenhamn. Platser som en gång i tiden agerat marknad för stadens köttindustri, och som sedan utvecklats till urbana och kreativa stadsdelar – inte sällan det hippaste området i staden.

“Vi vill skapa en attraktiv plats för kreativa företag inom design, media, mode, musik och mat. Områdets historiska koppling till mat och mathantverk kommer att fortsätta genomsyra Slakthusområdet. Här kommer både fine dining och streetfood erbjudas, men även mysiga caféer och barer.”

– Petter Klingofström, Atrium Ljungberg

Slakthusområdet blir en levande stadsdel

Under de senaste åren har en enorm utveckling av Slakthusområdet pågått och restauranger som Solen, Bar Montan, Hosoi och det lokala kafferosteriet Stockholm Roast har redan etablerat sig. I början av 2024 slog A house upp dörrarna till sin nya coworking-hubb i det gamla börshuset, och under våren 2024 öppnade Fållan som blivit Stockholms nya, postindustriella, konsert- och eventlokal. 

“Vår ambition är att göra Slakthusområdet till en levande stadsdel med innerstadskänsla. Det ska finnas en puls och en känsla av att det alltid händer något, oavsett tid på dygnet.”

– Petter Klingofström, Atrium Ljungberg

Visionsbild: Hus 48: Lilla Marknadshallen

“Vi har märkt att det finns en kittlande känsla kring tanken på att vara först med att flytta till Slakthusområdet. Platsen hjälper våra kunder att bygga sitt varumärke och attrahera talanger men även att behålla befintliga medarbetare. Att flytta hit blir ett ställningstagande och visar att man är ett modigt, kreativt företag i framkant.” 

– Petter Klingofström, Atrium Ljungberg

Vill du vara en del av nya Slakthusområdet?

Var med och påverka och forma en plats under utveckling. Ta möjligheten innan det är för sent. Anmäl ditt intresse så hör vi av oss för att boka in en visning av nya Lilla Marknadshallen.